pondělí 6. dubna 2015

Tak nám umučili spasitele, vážení čtenáři!

Když jsem se v pátek vracel domů a cestou nabíral ve schránce poštu, padl mi zrak na pohlednici od manželčiny věřící kolegyně. Jak jsem jej tak letmo přejel očima, tak se mi text propojil do sdělení, že nám "gratuluje k umučení Spasitele".
To mě poněkud zarazilo, protože takto explicitně snad ani křesťané Velikonoce nechápou. Až jsem měl čas (po uklizení nákupu, té pošty, shození bundy a svetru atd.), tak jsem si to přečetl pořádně. Byla to gratulace ke svátkům, připomínajícím umučení Spasitele, takže ten text tak explicitní nebyl.
Nicméně mě to přivedlo trochu k zamyšlení nad celým tímhle křesťanským svátkem.

Faktem je, že celá Kristova misie v podstatě selhala. Získal zanedbatelné množství následovníků a jeho náboženství se začalo šířit v podstatě až poté, co se dostalo mimo okruh židovské komunity, kam je směřoval. Selhali také Židé, kteří odmítli být (v souladu s Kristovým učením) považováni za rovné jiným národům, judaistickými texty (včetně Starého zákona) presentovanými jako méněcenné a určené k vyhubení nebo alespoň podmanění. Z tohoto pocitu náboženské a rasistické nadřazenosti je nedokázalo vyléčit ani babylonské zajení, ani porážka a okupace Římem. Selhali i Římané (tedy, pokud k popravě JK skutečně došlo), kteří se nechali vmanévrovat do popravy člověka, o jehož nevině byli přesvědčeni, čistě "aby měli klid".
Kristova misie selhala i v tom ohledu, že se nakonec její původní učení dostalo do rukou dosti pochybného Saula, který z (jak můžeme usuzovat na základě evangelijních textů) originálního humanistického učení, blízkého názorům jak některých soudobých antických filosofů, tak i soudobých filosofů orientálních (existují i spekulace o tom, že Kristus byl buddhistický misionář a styčné body jeho života a života Buddhy jsou dány nepochopením tohoto faktu a smícháním Kristova osudu s tím, co kázal, mj. o životě Buddhy), udělal v podstatě pravý opak: Silně antihumanistické a misogynní učení, které se ve své původní podobě blížilo fundamentálnímu islámu, jak jej známe z nejfundamentalističtějších islámských států. Evropská civilizace pak celá staletí probojovávala různé dílčí reformy tohoto jednoznačně anticivilizačního učení, než je dostala do stavu, který alespoň minimalizoval škody na rozvoji civilizace.
Samozřejmě lze vedle celého děje, popisovaného navíc evangelisty nekonzistentně a rovněž jsoucího v této podobě rozporu s židovskými tradicemi a realitou poměrů v tehdejší Palestině, lze zpochybnit i termín (a evangelijní itinerář) Kristovy smrti, protože nejstarší evangelia vznikla někdy 3/4 století po po této události, a navíc z těch úplně nejstarších exemplářů existují jen zlomky, nedovolující určit např. to, zda je v nich uvedeno stejné datování a časový průběh popisovaných dějů jako je to popisováno v pozdějších, kompletně zachovaných textech.

Faktem rovněž je, že v období Velikonoc (tj. krátce po rovnodennosti a s různými opravami na měsíční fáze) pastevecké a rolnické národy v celé Evropě pořádaly tradiční oslavy nastávajícího vegetačního období, setby (případně ověření růstu ozimů), rození prvních mláďat hospodářských zvířat i lovné zvěře apod.
Tyto svátky byly doprovázeny nejspíš i rituály lidské plodnosti, z nichž se u nás, díky shodám historických náhod, zachoval velikonoční "mrskut", polévání apod. I barevná vejce měla vztah k plodnosti (a v řadě kultur byla považována za afrodisiakum či potravinu plodnosti), vyfouknutá vejce (kraslice) zase mají vztah k rituálům smrti a znovuzrození (podobně jako o něco dříve prováděné vynášení Smrtky).
Stejný původ má nejspíše i židovský Pesah, a i zde pravděpodobně zapracovali judaističtí kněží, aby původně pohanskému svátku dodali nacionalisticko - "správněnáboženský" rozměr.
Vzhledem k tomu, že křesťanské svátky jsou koncipovány stejně jako ty původní pohanské, tj. jako rituál smrti (umučení Spasitele) a znovuzrození (jeho zmrtvýchvstání), lze s úspěchem předpokládat, že evangelijní texty jsou jen základem křesťanského přemalovávání tradičních svátků, které se křesťanské církvi nepodařilo vymýtit, a tak je alespoň znečistila svými rituály a vylhanou tradicí.

Žádné komentáře:

Okomentovat