úterý 17. března 2015

Učený hlupák

Jedním z největších zel je učený hlupák (zejména takový, který si toho hlupáctví není vědom) a jedním z největších zel na celospolečenské úrovni jsou instituce, které takovéto učené hlupáky, tedy jedince se silně omezeným vzděláním, avšak presentovaným studentům tak, že si omezenosti svých znalostí a dovedností nejsou vědomi.
Takovýto člověk se formálně správnými postupy, a mnohdy v dobré víře, dokáže dopracovat k naprostým nesmyslům. A je-li dostatečně zaťatým, tak ty nesmysly bude vehementně a, pokud k tomu budou příznivé sociální podmínky, třeba i násilím, prosazovat.
Formálně správné postupy, vedoucí ke zjevně idiotským závěrům (jejichž idiotičnost ovšem postižený není s to pochopit, a proto je bude hájit do roztrhání těla) ilustruje starší anekdota (parafrázováno s klasikem: předrevoluční zboží, určitě jste ji dávno zapomenuli):

Pán je rodinou poslán k psychiatrovi, protože se neustále rozčiluje, že jsou všude samé sprosté obrázky. Psychiatr vezme papír, nakreslí na něj obdélník a zeptá se pána, je-li to sprostý obrázek. Pán řekne "No, samozřejmě: To je postel, na ní je pár a š*á a š*á." Psychiatr se zamyslí, potom vezme druhý papír a nakreslí na něho kolečko. Pán obrázek komentuje: "To je ještě sprostší obrázek. Je na něm ohniště, u něho leží dvojice a š*á, š*á a š*á." Psychiatr se zamyslí. Potom vezme úplně prázdný papír a předloží ho pánovi. Ten to komentuje slovy: "No, to je odporné! To je nejsprostší obrázek, který jste mi ukázal. To je sněhová pláň. Do ní je zahrabána spousta dvojic ve spacích pytlích a všichni š*ají, š*aji a š*ají, jako králíci!"

Pán v anekdotě se formálně zcela správnými postupy, byť z hlediska zdravého selského rozumu naprosto praštěnými, dostal k sexuálnímu, či dokonce pornografickému kontextu předkládaných "obrázků".
Lze se obávat, že přesně takto to probíhalo v Nýrsku, kdy pedagožka s jakýmsi (dle logopedické společnosti po odborné stránce nedostatečným) kursem začala aplikovat své na poli psychologické analýzy dětské kresby asi ještě slabší znalosti, kolem nichž se patrně během svého studia někdy mihla. Ano, existují učebnice pedagogiky nebo i psychologie (sexuologie), v nichž jsou uváděny jako příklad kresby dětí, které byly někým (z rodiny nebo i mimo rodinu) zneužívány.
A jako bych se neodvážil vyrazit na cestu kolem světa podle "příkladu mapy", třeba z učebnice typografie, případně několika takových příkladů, tak bych se neodvážil pustit do seriózního rozboru dětské kresby se svými znalostmi. Musel bych si být neustále vědom, že i kdyby se některá velmi podobala výše zmíněným příkladům, pokud bych nic nevěděl o kontextu jejich vzniku, rozhodně bych si netroufl nad nimi cokoli diagnostikovat. Nehledě o vědomí, že mi chybí vzdělání, a to mnohaleté, na to, abych takovou kresbu vůbec dokázal posoudit i s příslušnými kontextuálními informacemi.
Psycholožka, která posléze zalarmovala policii, dokázala IMHO svou (ne)odbornost především tím, že tak učinila na základě telefonátu zmatené pseudologopedky. Pokud by byla skutečný odborník, tak by si musela být vědoma, že ty kresby musí sama vidět a mít je rozebrané v širším kontextu, včetně pohovoru s dítětem, které je nakreslilo. A musela by si být také vědoma toho, že jakékoli amatérské zkoumání dítěte (tedy např. tou pseudologopedkou) na tomto poli povede ke "znehodnocení materiálu", tj. právě ke ztrátě toho kontextu, který umožní ty kresby určit buď jako zcela nevinnou záležitost, nebo naopak coby "stopu děsivého zločinu".
Budu ošklivý a budu citovat klasika filosofie minulého režimu, Karla Marxe, který napsal (buď to sám vymyslel, nebo to od někoho opsal), že kritérium pravdivosti je praxe. Za tu praxi můžeme klidně považovat následující šetření Policie ČR, které v případě "nýrské kauzy" nenalezlo žádné důkazy, svědčící o sexuálním zneužívání děvčátek. Tím tato instituce vrazila Černého Petra viny za sebevraždu nařčeného partnera jejich matky zpět do rukou učených hlupaček, které tuto nesmyslnou kauzu s tragickým koncem nastartovaly.

V širším kontextu jsou dotyčné dámy perfektní ukázkou absolventů oněch "zbytečných studií",  o nichž nedávno hovořil president Zeman. Ovšemže, k velké nelibosti pražských kavárníků, z nichž mnozí (ne-li většina) právě takováto studia absolvovali, protože na kvalitní obor nemají intelekt, "sicflajš" nebo obojí.

1 komentář:

  1. Asi je nikdo neposlouchal, tak se snažily zviditelnit. Jenže - máme tu chlápka, který to obvinění neunesl - mrtvého.
    Klasická otázka: Kdo je vrah?

    OdpovědětVymazat