čtvrtek 24. října 2013

Referendum? Úsvit? Ovšemže ano!

Aktuálně v souvislosti s překročením Okamurova "Úsvitu přímé demokracie" přes pětiprocentní práh v posledních průzkumech před nasazením "bobříka mlčení" průzkumovým agenturám jsme masírováni z řad politiků hláškami o tom, jak je referendum "škodlivé", "populistické", jak bychom v případě referend "byli v permanentním předvolebním období". Podobné hlášky jsme od našich politiků slýchali již dříve, maximálně byly v těchto dnech osvěženy roztomilým sloganem: "Víc než referendum nám chybí zákon o státní službě!"
Podíváme-li se na tyhle zvěsti obecně, je, pochopitelně, vše jinak.
Zákon o státní službě si naprostá většina volených politiků představuje zhruba tak, že jimi dosazeného úředníka nebude moci nikdo vyhodit ani když následně prohrají volby a on dál bude moci přihrávat kšefty kmotrům, napojeným na jejich stranu. Takováto státní služba je, pochopitelně, na jedinou věc. Tu všichni známe, protože ji pravidelně vypouštíme do kanalizace (starší do plínek, mladší také, ale s těmi jako se čtenáři tohoto blogu nepočítám).
Zákony o referendu, které se nám snažily vnutit některé ze zavedených politických stran, se velmi podobaly známému vtipu z období před rokem 1989, kdy se říkalo, že Strana připravuje novinku: Všichni občané starší 80 let budou moci volně vycestovat na Západ, bude jim stačit pouze písemné svolení obou rodičů.

Referendum, i to celostátní, musí být:
1. Neomezené co do tématiky. I kdyby otázka měla znít: "Vyvraždit tu a tu minoritu Ano x Ne?", je to zcela legitimní, a pokud nějaká minorita na... tolik příslušníků majority, eventuálně plus další minority, tak si něco podobného zaslouží přinejmenším jako praktickou aplikaci kolektivní Darwinovy ceny. Navíc existence takovéto možnosti na straně jedné a neúspěšné, leč úspěchu se blížící, hlasování na stejnou nebo podobnou otázku někdy dříve, případně průzkumy přízně takovéhoto řešení, by měly být dostatečným "posledním vážným varováním" aby dotyčná minorita udělala ve vztazích k ostatním občanům manévr "čelem vzad" (a pokud ne, tak ten Darwin přijde zaslouženě)*.
2. Reálně dosažitelný počet hlasů pod peticí za vypsání referenda. Tedy bez možností různých piškuntálií, kterých jsme byli svědky v souvislosti s poslední volbou hlavy státu (s "vyřazováním podezřelých hlasů a přepočtem"). Ideální by byl stav, jaký mají v sousedním Rakousku, kdy nutný počet hlasů je cca desetinový, než kolik podpisů se požadovalo po presidentských kandidátech, a hlasy se odevzdávají na rakouské obdobě našeho Czechpointu, tedy stát sám sobě ručí za identitu hlasujících.
3. Závaznost výsledku referenda bez ohledu na počet odevzdaných hlasů (tak, jak to bylo v případě referenda o vstupu do EU). Maximálně bych požadoval 50+ procent účasti oprávněných voličů v případě, kdy by se měla měnit ústava, nebo by měl mít výsledek referenda sílu ústavního zákona.

Referendum má tu výhodu, že lze poměrně snadno koupit 100+ poslanců, ale koupit řádově 2 - 3 miliony voličů je poměrně náročnější. Jistěže je lze zblbnout mediální masáží, ale v tom se referendum od předvolebních agitek nijak neliší. Naopak, zatímco zvolení "zastupitelé", jednající v přímém (stoosmdesátistupňovém) rozporu s předvolebními sliby, "smlouvami s voliči" apod., se budou držet Parlamentu jako exkrement košile po celé čtyřleté funkční období, většina civilizovaných zemí umožňuje po roce až dvou referendum na stejné téma, schopné zjevný nesmysl napravit. Druhou věcí je, že by mohla existovat klausule pokrývající případy vysloveně lživé agitace pro vítězný názor, která by mohla umožnit "nápravné" referendum i dříve.
Referendum zcela jistě není všelék na všechny neduhy naší politiky. Takový, obávám se, ani neexistuje (moc neberu ani těch sedm spravedlivých s právem střílet, kterých se někteří dožadují). Nicméně je to cesta, jak omezit nejhorší výstřelky, kdy jednání zastupitelů jde proti vůli naprosté většiny občanů (takzvané "církevní restituce", s nimiž ve vyhlášené podobě nesouhlasí něco mezi dvěma třetinami a třemi čtvrtinami voličů, jsou toho zářným příkladem).
Představu, že bychom se "ureferendovali", naprosto odmítám. Zastávám názor, že možnost referenda, schopného zvrátit výsledky nejřvavějších šejdířin a kmotrovin, považuji za důležitý prvek, který by mohl kultivovat naše zastupitele a vést je k vyšší odpovědnosti.
______________________________
* I v nacistickém Německu byla podstata zacházení se Židy před běžnou populací velmi důsledně a pečlivě utajována. Skutečná podstata "konečného řešení" nebyla známa ani všem jeho vykonavatelům. Lze se důvodně domnívat, že ani Hitlerovi by se nepodařilo zmasírovat německou populaci tak, aby při tajném hlasování a férovém sečtení hlasů  dostal kýženou nadpoloviční většinu (to ještě pomíjím fakt, že referendu by měla předcházet férová a vyrovnaná diskuse o argumentech pro a proti, jaká by se za nacistů nemohla konat). A pokud by uvedené atributy naplněny nebyly, pak by nešlo o referendum, ale jen jakousi parodii, ve stylu voleb za minulého režimu. Byť by to třeba totalitní režim za referendum vydával a snažil se to použít k legitimizování svých aktivit.

9 komentářů:

  1. Čte se to krásně Pergille,
    jako pohádka na dobrou noc. Ale nehlasoval bych pro takový zákon, protože...
    Protože znám lidi. Bohužel, málokdo s nich myslí v delším horizontu než několik hodin, natož dní nebo měsíců. Ti kteří přemýšlejí o budoucnosti v řádu let by možná měli povinně nosit viditelně visačku s nápisem "POZOR, NEBEZPEČNÝ ČLOVĚK!" Ručím za to, že by jich v Kotlince sta tisíce nebyly. Lidé, ovčani, jsou snadno manipulovatelní tím, kdo to umí. A tedy, když před jakýmkoliv referendem přijde zkušený a výkonný manipulátor, spindoktor a bude mít masívní přístup ke sdělovacím prostředkům, dokáže přesvědčit o své pravdě tolik lidí, že referendum nakonec dopadne podle jeho gusta. Nbo toho "černého vzadu.!
    To, co dnes předvádějí stávající politické strany je totiž ubohé propagandistické diletantství. A tak se snadno může stát, že referendu rozhodne o něčem tak, jak si někdo v pozadí bude přát.
    To je jedna strana. Druhá je právě ten horizont budoucnosti, o kterém jsou lidé schopni nebo ochotni přemýšlet.
    Zkuste třeba napsat takové otázky do referenda: Mají se snížit daně? A druhou: Má se stát postarat o kvalitní a bezplatnou lékařskou péči pro všechny?
    Jak myslíte, že budou znít většinové odpovědi?
    [;>/

    OdpovědětVymazat
  2. Já se v podstatě hlásím a připojuji k textu. Církevní restituce a odluku církví od státu bylo nutné provést, ale bylo nutné provést to transparentně. Tohle naše české zaprděné a hlavně totálně neprůhledné provedení, kdy jeden neví co se bude restitiuovat a v jaké vlastně maximální výši to bude, tak to opravdu asi nemá jen tak někde obdoby. Jakkoliv nerad dávám za pravdu řvounům zleva, tak v tom, že to není moc transparentní a že to budí podezření tak v tom s nimi souhlasím s tím, že by se zrovna tohle mělo urychleně změnit k lepšímu. Jen by se to mělo udělat tak, aby se zbytečně a zdarma neposkytovala logistická a další podpora padouchům, kteří by si v rámci těch restitucí rádi "přihřáli" zrovna tu jejich osobní polívčičku...

    OdpovědětVymazat
  3. Referendum má jistě své opodstatnění, ale zastánci "přímé demokracie" se mylně domnívají, že jím nahradí to, co by měly dělat politické strany, kdyby fungovaly tak jak mají. Jestliže by nějaký návrh byl schválen v refendu, proč tedy není v parlamentu žádná polická strana, která by ho prosazovala parlamentární cestou? V tomhle je někde evidentně zakopaný pes a nad tím by se měli lidé zamyslet a něco s tím udělat.

    OdpovědětVymazat
  4. Omlouvám se čtenářům, ale od teď do 28. podvečera budu off-line. Vaše komentáře budu moci odmoderovat až následně

    OdpovědětVymazat
  5. Příteli, přímá demokracie s tak morálně bezcennou většinou obyvatel - sešup do horších pekel, než si dokážeme představit. Nejsme Švýcaři. S tou hrdou kontinuitou, kontinuální hrdostí, klidnou dělnou odpovědností, stálým nedemonstrovaným vědomím, že I NA MNĚ, v mém kantonu, v této chvíli záleží vše. A že v sousedních kantonech a vůbec všech v tomto úžasném malém vesmíru to většina cítí stejně. A s jistotou, že můj kanton item v dalším stupni má federace se na mne obrátí, a s důvěrou, vyvstane-li potřeba.
    W. Biermann: Ostnatý drát se někdy lidem zadírá až do mozku.
    Jakub S.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenže to je problém určitého zacyklení: Protože nemáme referendum, je politická kultura a pocit odpovědnosti voliče na nízké úrovni. Proitože máme pocit odpovědnosti voliče a politickou kulturu na nízké úrovni, může referendum dopadnout "špatně".
      Trochu mi to připomíná jakési studenty z PedF, kteří jeli na mezinárodní soustředění skautů se svými "ovečkami" a vykládali o tom, jak koukali, jak na ně cizí skauti koukají, že klidně dají svým ovečkám sekyru, aby udělaly polínka na táborák. U nich (dokonec i v USA) to není možné, protože děti jsou neobratné a mohly by se poranit, a protože v ruce nikdy sekyru nedržely, tak jsou neobratné při zacházení s ní.

      Prostě je třeba přestat přistupovat k občanům jako k nesvéprávným dětem. Ano, můžou něco zmršit, ale to můžou i v případě nepřímé demokracie (obávám se, že hlasy pro některé politické strany jsou toho názorným důkazem). Nicméně pokud nic nezmrší, tak se politicky nevyškolí.
      Žádněj učenej z nebe nespad' a nešikovný maso se musí otlouct, eventuelně osekat.

      Vymazat
  6. Dovolím si jen připomenout, že všeholid nám vybral aktuálního presidenta de facto v referendu (i když to bylo "vofous").
    Tudíž mám z referenda docela bobky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Všeholid" mel nakonec dvě možnosti a z nich, obávám se, vybral nakonec tu méně špatnou.

      Vymazat
    2. Tož já si myslím, že to bylo celkem jedno - ale nezkusili jsme jinou variantu, takže šedá teorie...

      ALE KNÍŽE MÁ ASPOŇ HEZČÍ KUKUKUČ.
      A není na něm tak jasně vidět, je-li "pod vlivem".

      Vymazat