čtvrtek 30. prosince 2010

Té musela být ale zima!

Jedu takhle kolem poledne domů z práce. Tak divně brzy, protože jsem byl objednán k zubařce, sídlící a pracující "za rohem" od mého bydliště. Proto také autem, abych návštěvu u ní vklínil mezi dvě další aktivity.
Auto bylo, pochopitelně, promrzlé a ješte než začalo topit, zasekl jsem se v zácpě (o pár křižovatek dál ji dělalo auto, blokující jeden z jízdních pruhů). Takže jsem tupě zíral na výfuk náklaďáku přede mnou a na bilboardy okolo městskéhjo okruhu. Na jednom z nich byla reklama na Gigatech, nahatá ženská ležící před notebookem.
Říkal jsem si, jak to topení ještě ne a ne naskočit, "sakra, té ale musí být zima".
Když jsem to líčil zubařce, div mi nástrojem, co měla zrovna v ruce, nevypíchla oko, jak se tomu smála, a já, ve vyhřáté ordinaci, s ní.
Později, když už jsem tuto příhodu dával párkrát k lepšímu, mě napadlo, co by na podobnou asociaci řekl známý psychoanalytik Freud.
Je to, pochopitelně, zcela divoká úvaha: Freud by v našich podmínkách, kdy vidíme nahou babu pomalu na každém druhém bilboardu a v bulvárních plátcích si můžeme přečíst se všemi pikantními podrobnostmi o kdejaké sexuální perverzi (včetně takových, které jsou za hranicí zákona), mnohdy i s dokumentárními fotografiemi, musel své teorie přizpůsobit tomuto změněnému stavu společnosti, nebo by nutně musely jeho úvahy jít mimo realitu.
Takže se nabízí úvaha, nakolik je současná kritika psychoanalýzy oprávněná a nakolik se jenom změnily společenské podmínky tak výrazně, že už původní Freudovy úvahy jednoduše neplatí a platit nemohou. Což jeho následníci, zpravidla jen mechanicky napodobující svého "Velkého učitele", nejsou s to intelektuálně zvládnout a plodí prostřednictvím "freudovy" metody nesmysly.
Na druhé straně se mi zdá neprozřetelným se špinavou vodou nepovedených a nesmyslných psychoanalýz vylévat i dítko psychosomatické medicíny, protože to tam někde v té špíně beze sporu je. A bezesporu různé konflikty (včetně vnitřních, potlačovaných a nepouštěných ke vědomému zpracování) vedou ke psychickému stresu, který následně (už na "učebnicové" úrovni) zhoršuje průběh řady chorob, označovaných za psychosomatické, a některé z nich dokáže i vyvolat.

Žádné komentáře:

Okomentovat